Monday 25 June 2012

kITAB syEIKH mauLANA iLYas???????



sEmalam aku ke baldi balad amman,nak pergi cari kitab..nak tambah lagi koleksi-koleksi kitab..
walaupun maseh banyak lagi yg tak habes bace..(bukan tak de mase,tapi tak pandai bahagikan mase)
sebenarnya rase geram tgk kitab-kitab kat maktabah yang aku maseh tak miliki..
balad ni pekan lama,,,
suasana nyer macam padang besar....
jual macam2 ade...

(ni lah balad amman..katanyer syurga buah-buahan dunia)


kami pergi ke kedai kitab name DANDIS...walopun bnyk kedai kitab di sini tapi kedai DANDIS ni sangat famous di kalangan budak-budak melayu di jordan ini...sehingga yg dari mantiqah(kawasan) yg jauh seperti muktah 200km dari amman(tempat tinggal aku) sanggup datang sini sebab kitab di DANDIS ni mmg sgt2 murah Tapi TAK semurah kitab di Mesir dan Syria...quality kitab pun hebat..

sedang aku belek2 senarai kitab-kitab yg aku nak beli...aku terjumpa satu kitab yg sangat aku cari-cari iaitu kitab MISHYKATUL MASABIH


SEdang aku belek2 kitab tu,aku di PERANJATKAN dengan satu kitab yg aku pun tak pernah dengar sebelum ni(sebab aku bukan orang alim,kan org kata,tabligh ni jahil)...
kitab itu namenya AL-ABWABUL MUNTAHOBAH
iaitu syarah kepada kitab MISHYKATUL MASABIH...
aku terperanjat beruk bukan sebab name kitab tu sedap ke atau dia kitab syarah Mishkat ke...
tapi yg aku terperanjat tu sebab yg syarah kitab itu ialah
HAZRAT MAULANA ILYAS KANDAHLAWI rah..
hazrat yg aku sayang,kagum dan terhutang budi pada nyer....
tak pernah tahu pulak aku tentang kitab ni....

 ni lah kitab AL-ABWABUL MUNTAHOBAH
kitab karangan hazrat yg aku kagum pengorbanannya

(ni lah insan yg mulia,hazrat maulana ilyas kandahlawi rah.)

LEPASTU YG TAHQIQ kitab ni...pergggghhhhh....bukan calang-calang orang...
iaitu HAZRATJI INAMUL HASAN rah..seorang ulama' agung yg orang gerun dengan kata-katanyer lebih-lebih lagi kalau dia buat muka marah...tak pernah aku dgr dia ade tahqiq kitab..

(ni lah hazratji maulana inamul hasan rah.)

kemudian yang tulis muqoddimah kitab ni...perggghhhh.....
SYEIKH ABU HASAN ALI AN-NADWI....
ulama besar yg pernah lahir ke dunia...

(sayyid abu hasan ali an-nadwi)

KIRANYA DARI PENGARANG,PENTAHQIQ dan TAQDIM kitab semuanyer 
eldest-eldest yang sgt aku sayangi.....
aku pun beli kitab ni dengan harga 9 dinar(satu sen royalti pun maulana xdapat)...

dan aku tempatkan kitab ni sebaris dengan kitab-kitab hebat yg telah tersusun di sini...

(insyALLAH aku harap,aku dapat khatamkan semua sebelum aku di khatamkan)

aku sayang sangat ulama india..aku jadi macam orang jakon fana' kalau jumpa kitab ulama india,lagi2 kalau mualif(pengarang) tu orang yg buat usaha Agama tp kalau mcm Dr ZAKIR NAIK tu aku kurang respeklahh..
kat jordan ni pelajar2 ramai sgt salafi...ada yg suka DR maza...ade yg geng mandkholi wahabi umno..ADE yg geng MAULANA asri yusof..
kalau geng maulana asri yusof..mereka mmg fana' dengan ulama india
termasuk ANWAR KASHMIRI rah.. dan Maulana ZAKARIYA serta
darul uloom deoband...tapi sayangnyer usaha AGAMA mereka ketepikan..
aku pun fana' gak dengan ulama india ni..ehheee

(ni lah maulana asri yusof,anak melayu pertama yg maulana zakariya usap kepala,
kepala aku amy seach je pernah usap sebab aku lahir zaman rock kapak...sedihnyer)


ulama india ni memang hebat...aku akan ceritakan tentang ulama india di lain mase insyALLAH....
uLAMA india ni tak suke bergambar,gambar kat atas pun orang curi ambil dari paspot..
mereka hazrat yg tawadhu'...
mereka TAK SUKA orang tawajuh pada mereka...tapi tawajuhlah pada ALLAH...
mereka tak suka orang ikut mereka tp ikut lah RASULLULOH...
mereka sangat TAK SUKA ade orang bongkokkan badan untuk hormat mereka..
mereka sangat tak suka orang cium tangan mereka...
TAK ADA JAMINAN SYURGA kerana syurga milik ALLAH...
bukan milik ustaz,ki'ai,maulana,baba,masyaikh ataupun tuan guru.....

NI PULAK VIDEO NASEHAT KEPADA USTAZ-USTAZ
Yg poyo  rase diri hebat n bagus sangat......yg suka orang cium tangann dia.....

(heheehee...untuk diri sendiri supaya jgn jadi mcm ni)



sekian buat kali ini,
dr pakar sakit iman,
khanndaie@blogspot.com



2 comments:

  1. betul kah maulana ilyas karang atau yg sebenar maulana ilyas itu adalah mudir madrasah dlm markaz nizamuddin. sbb nama sama org nya beda.ana rasa mcm tu....anta pasti ke yg muallif kitab tu maulana ilyas rah.

    ReplyDelete
  2. ya...ana rse,anta boleh beli kitab ni...tak pun anta boleh rujuk ust che gunawan..dia pun miliki kitab ini..anta tak percaya ke eldest kita ni hebat....??heehehee...bahkan dia adalah guru kepada hazrat syeikhul hadis maulana zakariyya dan hazrat syed abu hasan ali an-nadwi...maulana ilyas mudir nizammudin itu ialah maulana ilyas barahbankawi..ni maulana ilyas kandahlawi...beza syeikh...

    ReplyDelete