Thursday, 21 June 2012

kEtuRunAn ABU bakar yg berhijrah ke INDIA

KETURUNAN HAZRAT MAULANA ILYAS KANDAHLAWI (RAH)

Semasa zaman pemerintahan khilafah Islam mula berkembang...ada penghijrahan berlaku..dalam pemerintahan khilafah turki uthmaniyyah,ade beberapa kerajaan Islam yg memerintah sendiri tetapi masih membuat hubungan dengan KERAJAAN TURKI UTHMANIYYAH...
                        
                        antaranya ialah kerajaan Idrisi,Hamdani,Fatimmiah,Murabitun,kerajaan Islam nusantara,shaafawiyyah dan juga kerajaan Islam mOghul,,,kerajaan IsLam moghul atau mughal ini lahir pada tahun 1526 hingga 1858...ramai Ulama' dari seluruh dunia datang berhijrah ke benua india ini semata-mata untuk beri khidmat kepada kerajaan IsLam moghul...antaranya syeikh Ibnu batoota...beliau pernah menjadi kadi di benua india dalam pemerintahan moghul ini..tidak khairan lah benua ini terkenal dgn Ulama' muhadith yg sangat masyhur kemungkinan besar perkahwinan campur antara baka arab yg berketurunan ulama hadith dgn orang benua india..

   (empayar mughal atau pun beras moghul)



(masjid kerajaan mughal)


(benteng pertahanan mughal empires)


selain dari itu,ada satu keluarga arab yg datang dari bumi Hijaz al-moqaddis yg berketurunan Saidina Abu Bakar berhijrah ke India untuk memberi khidmat kepada kerajaan Islam Moghul ini...mereka menetap di kandhelah, India....dan keturunan mereka ini menetap di sini hingga ke hari ini dan menjadi akabiren dalam medan dakwah..kerana mereka bukan keturunan India tetapi keturunan Arab yg mulia iaitu Amirul Mukmin Abu Bakar As-siddiq R.A.....name-name keturunan mereka di nisbatkan dgn "kandahlawi" sempena name tempat mereka tggl...jadi!!!orang2 tabligh pergi India,bukan belajar dakwah dgn golongan Paria,minachi atau pun samiybellu...tp belajar dakwah dr keturunan Arab yg mulia...

Jadi untuk aku buktikan bahawa Maulana Ilyas dan anaknya berketurunan Abu Bakar sekaligus mengisytiharkan mereka dari Banu Tamim,maka aku nyatakan disini salasilah Keturunan Maulana Muhammad Yusuf Al Kandahlawy Rah anak maulana ilyas kandahlawi.
Biodata Maulana Yusuf rah.
Syaikh Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi lahir pada 25 Jamadil awal, 1335 H, sesuai dengan 20 March 1917 di Kandhla di India.Keluarganya terkenal dengan keilmuan dan kesetiaan total dalam perjuangan Islam.
Berikut adalah silsilah keturunan beliau dari Garis Ayah:
•Maulana Muhammad Yusuf anak dari
•Maulana Muhammad Ilyas anak dari
•Maulana Muhammad Ismail anak dari
•Syaikh Ghulam Hussein anak dari
•Hakim Karim Baksh anak dari
•Hakim Ghulam Mohiuddin anak dari
•Maulana Muhammad Sajid anak dari
•Maulana Muhammad Faiz anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari
•Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari
•Syaikh Nur Muhammad anak dari
•Syaikh Bahauddin Syah anak dari
•Maulana Syaikh Muhammad anak dari
•Syaikh Muhammad Fadhil anak dari
•Syaikh Qutb Syah.
Silsilah keturunan dari Garis Ibu:
•Ibunya anak dari
•Maulvi Rauful Hasan anak dari
•Maulana Zia-ul-Hasan anak dari
•Maulana Nurul Hasan anak dari
•Maulana Abul Hasan anak dari
•Mufti Ilahi Baksh anak dari
•Maulana Syaikhul Islam anak dari
•Hakim Qutbuddin anak dari
•Hakim Abdul Qadir anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari
•Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari
•Syaikh Nur Muhammad anak dari
•Syaikh Bahauddin Syah anak dari
•Maulana Syaikh Muhammad anak dari
•Syaikh Muhammad Fadhil anak dari
•Syaikh Qutb Syah.
Garis silsilah keturunan ayah dan ibu dari keluarga Maulana Yusuf bertemu di Hakim Muhammad Syarif. Lalu garis silsilah keluarga keturunan mereka kembali ke Amirul Mukminin Hazrat Abu Bakar Siddiq RA. Kedua keluarga ini tinggal di desa Kandhala dan Jinhjana. Mereka terkenal dengan kesolehan, keilmuan dan ketakwaan.Seluruh keturunan mereka adalah para ‘Ulama Ahli Sunnah wal Jama’ah dan para Wali.
Maka jelas sudah bahawasanya Maulana Ilyas dan isterinya adalah dari keturunan Abu Bakar r.a dan kini keturunan ini terus menerus menjadi pemimpin jemaah terbesar dunia ini.Anak kepada Maulana Yusuf rah. ialah Maulana Harun rah. dan anak kepada Maulana Harun ialah Maulana Sa’ad Kandahlawi at-Tamimi yang masih hidup pada zaman ini dan kini menjadi pemimpin jemaah Tabligh sedunia mendakwahkan agama ke seluruh pelusuk dunia.
keturunan kandahlawi(BANI TAMIM):
                                                   (maulana ilyas bin maulana ismail kandahlawi)
                                                        (maulana yusof bin maulana ilyas kandahlawi)
 (maulana harun bin maulana yusof kandahlawi dan maulana saad bin maulana harun kandahlawi)

(muhaddith kabir maulana zakariyya bin maulana yahya kandahlawi)

(maulana hadratji inamul hasan kandahlawi)
(maulana zubair bin maulana inamul hasan kandahlawi)



                                               
Sekian buat kali ini,
Dr pakar sakit Iman,
khanndaie@blogspot.com


10 comments:

  1. salam... di kitab mana ada tulis salasilah keluarga Hadrat? boleh beritahu kitabnye tak..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anta akan dapat maklumat ni dari khadam hazrat syaikhul du'at akabiren maulana saad di nizamuddin....mereka myimpan byk maklumat..sesuai untuk mereka yg nak buat kajian..mereka ada hitam putih n bukan ckp kosong,,,

      Delete
    2. boleh rujuk kitab sejarah hidup maulana ilyas di karang oleh syeikh abu hasan ali an-nadwi,rujuk kitab runtunya sebuah tamadun-syeikh nur hakim,history of mughal-john f.richard,rujuk kitab al-muqarranah-asri yusof....

      Delete
  2. tuan saya nk share kenyataan ni kt fb mcm mana?? satu perkara yg ummat kena tau ni

    ReplyDelete
  3. Abu bakar r.a bukan dr bani tamim, abu bakar dr keturunan bani toyyim.

    ReplyDelete
  4. Kena perbetulkan ni..jangan taksub sangat..taksub menjauhkan kita dari kebenaran..tetapi ilmu akan mendekatkan kita dengan kebenaran..insyaAllah...mana ada Abu bakar r.a keturunan bani tamim..Abu bakar r.aadalah dari keturunan bani taim, bani taim@ tayim adalah salah satu dari pecahan puak2 Quraisy. Bani tamim takde kena mengena dengan quraisy dari segi darah dan keturunan..dibawah saya listkan 11 bani utama yg terbentuk dibawah keturunan quraisy..termasuk sub ketrunan menjadikannya 14..termasuk didalamnya adalah urutan ke 10 Abu bakar r.a dari keturunan bani taym..


    1. Banu Abd-al-dar
    2. Banu Abd Manaf
    3. Banu Nawfal
    4. Banu Muttalib
    5. Banu Hashim — kelompok Rasulullah
    6. Banu Abd Shams — keturunan dr Banu Abd Manaf, bersaudara dgn Banu Umayyah.
    7. Banu Umayyah — keturunan Banu Abd Shams, kelompok Abu Sufyan and Uthman ibn Affan
    8. Banu Makhzum — keturunan Quraysh, Khalid ibn al-Walid
    9. Banu Zuhrah — keturunan Quraysh, Sa'ad ibn Abi Waqqas
    10. Banu Taym — keturunan Quraysh, Abu Bakr
    11. Banu Adi — keturunan Quraysh, Umar ibn al-Khattab
    12. Banu Asad (Quraysh) — keturunan Quraysh, Abd-Allah ibn al-Zubayr dan Khadijah
    13. Banu Jumah — keturunanf Quraysh
    14. Banu Sahm — keturunanf Quraysh, Amr ibn al-As

    sementara .bani tamim adalah puak yang bermula dari Tamim bin Mowr bin Ed bin Amr bin Elia bin mudar bin Nizar bin Adnan bin Ismail a.s bin Ibrahim a.s. Khabab al alarat r.a adalah salah seorang sahabat nabi saw dari bani Tamim. Tokoh2 dari keturunan Bani Tamim :
    1. Talhah Sahabat Nabi Muhammad s.a.w
    2. Khabbab ibn al-Aratt - Sahabat Nabi Muhammad s.a.w
    3. Ahnaf bin Qais sahabat Umar ibn al-Khattab
    4. Jarir seorang penyair Arab klasik.
    5. Al-Farazdaq - penyair Arab klasik
    6. Hurr bin Yazid Tamimi - sahabat Imam Hussain.
    7. Muhammad ibn Abd al-Wahhab (1703-1792 ) (gerakan membasmi syirik dan bidaah)
    8. Abd-Allah ibn Ibadh - pengasas mazhab Ibadi
    9. Talib al-Suhail (d. 1994 TM) - pemimpin puak Iraq
    10. Ibn 'Uthaymīn (d. 2001 TM) - ulama Islam Arab
    11. Al Thani - dinasti pemerintah Qatar
    12. Bahrain Al Khater - keluarga diraja timur tengah terutamanya di Qatar , Arab Saudi , dan Bahrain
    13. Al Said - dinasti pemerintah Kesultanan Oman
    14. Aal Al-Sheikh - dinasti yang memerintah Arab Saudi
    15 Mufti Shaikh Awadh Alhami pemimpin keluarga الهامي, tokoh sejarah di Jordan

    kalau salah tolong betulkan..

    ReplyDelete
  5. yg menakutkan tue nombor 7 .. muhammad ibn abd al wahhab ... m

    ReplyDelete
  6. Aku juga teringat satu lagi kisah riwayat Abu Bakar sendiri yang pernah menceritakan pengislamannya kepada Ibnu Mas’ud,dan ini untuk tambahan dan penguat bahawa dia memang dari Bani Tamim.
    Katanya, “Aku pernah ke Yaman dan berjumpa dengan seorang tua.Dia rajin membaca kitab dan telah mengajar banyak murid.Lalu dia berkata kepada ku:
    Orang Tua : Saya rasa tuan datang dari Tanah Haram(Makkah)
    Abu Bakar : Benar
    Orang Tua : Apakah tuan berbangsa Quraisy?
    Abu Bakar : Benar
    Orang Tua : Apa yang saya lihat,Tuan ini dari keluarga Bani Tamim?
    Abu Bakar : Benar
    Orang Tua : Ada satu perkara yang ingin saya tanyakan kepada tuan iaitu jika tuan tidak keberatan,benarkan saya melihat perut tuan.
    Abu Bakar : Saya tidak benarkan selagi tuan tidak perjelaskan niat sebenar tuan kepada ku.
    Orang Tua : Sesungguhnya,menurut ilmu yang ada padaku,seorang Nabi Allah akan diutuskan di Tanah Haram. Nabi itu akan dibantu oleh 2 orang sahabatnya yang seorang masih muda dan seorang lagi sudah separuh umur.Sahabatnya yang muda itu berani berjuang dalam segenap lapangan dan menjadi pelindungnya dalam kesusahan.Sementara yang separuh umur itu putih kulitnya dan berbadan kurus,ada tahi lalat di perutnya dan ada sesuatu tanda di paha kirinya.Apakah sudi tuan memperlihatkannya kepadaku.
    Lalu Abu Bakar membuka bajunya dan memperlihatkan tahi lalat di perutnya.
    Orang Tua : Demi Tuhan yang menguasai Kaabah,tuanlah orangnya!”
    Jadi jelas sekali tanpa ragu bahawa beliau adalah pemuda Tamim dan pembantu Rasulullah ketika hidupnya dan anak cucunya pembantu anak cucu Rasulullah iaitu Imam Mahdi.

    ReplyDelete
  7. Nasab keturunan Abu Bakar r.a
    Abu Bakar Ash-Shidiq atau Nama lengkapnya adalah ‘Abd Allah ibn ‘Utsman(Abu Quhafah) bin Amir bi Amru bin Ka’ab bin Sa’ad bin Taim bin Murrah bin Ka’ab bin Lu’ay bin Ghalib bin Fihr al-Quraishi at-Tamimi‘. Bertemu nasabnya dengan nabi SAW pada moyangnya Murrah bin Ka’ab bin Lu’ai.
    Dan ibu dari abu Bakar adalah Ummu al-Khair salma binti Shakhr bin Amir bin Ka’ab bin Sa’ad bin Taim yang berarti ayah dan ibunya sama-sama dari kabilah bani Taim yakni mahsyur digelar Tamim.
    Gelaran Taim merupakan generasi At Tamimi atau Taim

    ReplyDelete
  8. Syaikh Abul Hasan Ali Nadwi dalam kitab "Halaat Masyaikh Kandhlah" menulis: "Di seluruh Hindustan (India) demikian banyak alim ulama, shalihin, ahlullah, yang memiliki keutamaan dalam sifat, ilmu, akhlak, kesalehan, kecerdasan, kesungguhan dan kedekatan mereka kepada Allah.Namun di antara mereka terdapat satu keluarga yang benar-benar istimewa dalam pengkhidmatan mereka terhadap agama, yaitu keluarga Jhanjanah dan Kandhlah , keduanya dari wilayah Muzhaffar Nagar.Mereka adalah keluarga Shiddiqi (keturunan sahabat Abu Bakar as-Siddiq).Senantiasa lahir dari keluarga mereka dalam setiap zaman, alim ulama, fudhala, auliya yang demikian istimewa. Dalam setiap pergerakan agama, mereka senantiasa menjadi tokoh terdepan.Waktu-waktu mereka banyak digunakan hanya untuk agama, sehingga hampir dipastikan keseluruhan mereka menjadi faqih, mufti, ulama, sufi, ahli sunnah, ahli ruhaniyah, syaikhul akhlak selama berabad-abad(dari abad VIII hingga abad XV Hijriah ini).Merekalah yang terkenal dalam perjuangan dan pentablighan iman, ilmu, tasawuf, fiqih dan sebagainya. Kegairahan mereka dalam bidang agama ini tidak hanya terdapat di kalangan kaum lelaki saja, kegairahan yang tak kalah hebat juga terdapat di kalangan kaum wanitanya, juga di kalangan anak-anak mereka.Dalam risalah yang lain, Syaikh Abul Hasan Ali Nadwi juga menulis,"Dari mereka (keluarga Kandahlawi) lahir lebih dari 4000 ulama, muallimin, dai, mushonif, qadhi, mufti, auliya. Semua bahagian perjuangan agama, merekalah yang menguasainya". Dalam kitab Sirat Syaikh Muhammad Yahya juga ditulis kesaksian tentang keluarga ini. "Keluarga ini benar-benar dirahmati oleh Allah."Tidak diragukan lagi mengenai kaum lelakinya, namun sungguh tidak jauh berbeda keadaan kaum wanitanya. Rumah-rumah mereka senantiasa berisikan cahaya-cahaya amalan dan ketakwaan, sehingga dalam kurun waktu yang sangat panjang, berabad-abad lamanya, rumah-rumah Kandhlah telah menjadi markaz agama.Hampir dipastikan rumah-rumah mereka menjadi saksi bagaimana para penghuninya senantiasa sibuk dengan shalat-shalat sunnah, tilawah Alquran, dzikrullah. Dan anak-anak mereka senantiasa dalam didikan sunnah.Khususnya pada bulan Ramadhan, akan terlihat suatu pemandangan ajaib dan luar biasa, di mana kaum wanita berlomba-lomba mengkhatamkan Al-Quran setiap harinya secara hafalan, sehingga ribuan Alquran dapat dikhatamkan dalam sekali sebulan di kampung Kandhlah.Beberapa nama yang kita kenal dari keluarga ini antara lain;Maulana Muhammad Ismail, Maulana Muhammad Yahya, Maulana Muhammad Ilyas, Maulana Yusuf, Maulana Inamul Hasan, Maulana Zakariya, Maulana Idris, Maulana Ihtisyamul Hasan, Maulana Harun, Maulana Talha dan masih banyak lagi yang lainnya termasuk yang sekarang menjadi penanggungjawab di Markaz Dakwah seluruh dunia di Nizamuddin India, Maulana Saad Kandahlawi...

    ReplyDelete