Thursday, 21 June 2012

kEtuRunAn ABU bakar yg berhijrah ke INDIA

KETURUNAN HAZRAT MAULANA ILYAS KANDAHLAWI (RAH)

Semasa zaman pemerintahan khilafah Islam mula berkembang...ada penghijrahan berlaku..dalam pemerintahan khilafah turki uthmaniyyah,ade beberapa kerajaan Islam yg memerintah sendiri tetapi masih membuat hubungan dengan KERAJAAN TURKI UTHMANIYYAH...
                        
                        antaranya ialah kerajaan Idrisi,Hamdani,Fatimmiah,Murabitun,kerajaan Islam nusantara,shaafawiyyah dan juga kerajaan Islam mOghul,,,kerajaan IsLam moghul atau mughal ini lahir pada tahun 1526 hingga 1858...ramai Ulama' dari seluruh dunia datang berhijrah ke benua india ini semata-mata untuk beri khidmat kepada kerajaan IsLam moghul...antaranya syeikh Ibnu batoota...beliau pernah menjadi kadi di benua india dalam pemerintahan moghul ini..tidak khairan lah benua ini terkenal dgn Ulama' muhadith yg sangat masyhur kemungkinan besar perkahwinan campur antara baka arab yg berketurunan ulama hadith dgn orang benua india..

   (empayar mughal atau pun beras moghul)



(masjid kerajaan mughal)


(benteng pertahanan mughal empires)


selain dari itu,ada satu keluarga arab yg datang dari bumi Hijaz al-moqaddis yg berketurunan Saidina Abu Bakar berhijrah ke India untuk memberi khidmat kepada kerajaan Islam Moghul ini...mereka menetap di kandhelah, India....dan keturunan mereka ini menetap di sini hingga ke hari ini dan menjadi akabiren dalam medan dakwah..kerana mereka bukan keturunan India tetapi keturunan Arab yg mulia iaitu Amirul Mukmin Abu Bakar As-siddiq R.A.....name-name keturunan mereka di nisbatkan dgn "kandahlawi" sempena name tempat mereka tggl...jadi!!!orang2 tabligh pergi India,bukan belajar dakwah dgn golongan Paria,minachi atau pun samiybellu...tp belajar dakwah dr keturunan Arab yg mulia...

Jadi untuk aku buktikan bahawa Maulana Ilyas dan anaknya berketurunan Abu Bakar sekaligus mengisytiharkan mereka dari Banu Tamim,maka aku nyatakan disini salasilah Keturunan Maulana Muhammad Yusuf Al Kandahlawy Rah anak maulana ilyas kandahlawi.
Biodata Maulana Yusuf rah.
Syaikh Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi lahir pada 25 Jamadil awal, 1335 H, sesuai dengan 20 March 1917 di Kandhla di India.Keluarganya terkenal dengan keilmuan dan kesetiaan total dalam perjuangan Islam.
Berikut adalah silsilah keturunan beliau dari Garis Ayah:
•Maulana Muhammad Yusuf anak dari
•Maulana Muhammad Ilyas anak dari
•Maulana Muhammad Ismail anak dari
•Syaikh Ghulam Hussein anak dari
•Hakim Karim Baksh anak dari
•Hakim Ghulam Mohiuddin anak dari
•Maulana Muhammad Sajid anak dari
•Maulana Muhammad Faiz anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari
•Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari
•Syaikh Nur Muhammad anak dari
•Syaikh Bahauddin Syah anak dari
•Maulana Syaikh Muhammad anak dari
•Syaikh Muhammad Fadhil anak dari
•Syaikh Qutb Syah.
Silsilah keturunan dari Garis Ibu:
•Ibunya anak dari
•Maulvi Rauful Hasan anak dari
•Maulana Zia-ul-Hasan anak dari
•Maulana Nurul Hasan anak dari
•Maulana Abul Hasan anak dari
•Mufti Ilahi Baksh anak dari
•Maulana Syaikhul Islam anak dari
•Hakim Qutbuddin anak dari
•Hakim Abdul Qadir anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari
•Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari
•Syaikh Nur Muhammad anak dari
•Syaikh Bahauddin Syah anak dari
•Maulana Syaikh Muhammad anak dari
•Syaikh Muhammad Fadhil anak dari
•Syaikh Qutb Syah.
Garis silsilah keturunan ayah dan ibu dari keluarga Maulana Yusuf bertemu di Hakim Muhammad Syarif. Lalu garis silsilah keluarga keturunan mereka kembali ke Amirul Mukminin Hazrat Abu Bakar Siddiq RA. Kedua keluarga ini tinggal di desa Kandhala dan Jinhjana. Mereka terkenal dengan kesolehan, keilmuan dan ketakwaan.Seluruh keturunan mereka adalah para ‘Ulama Ahli Sunnah wal Jama’ah dan para Wali.
Maka jelas sudah bahawasanya Maulana Ilyas dan isterinya adalah dari keturunan Abu Bakar r.a dan kini keturunan ini terus menerus menjadi pemimpin jemaah terbesar dunia ini.Anak kepada Maulana Yusuf rah. ialah Maulana Harun rah. dan anak kepada Maulana Harun ialah Maulana Sa’ad Kandahlawi at-Tamimi yang masih hidup pada zaman ini dan kini menjadi pemimpin jemaah Tabligh sedunia mendakwahkan agama ke seluruh pelusuk dunia.
keturunan kandahlawi(BANI TAMIM):
                                                   (maulana ilyas bin maulana ismail kandahlawi)
                                                        (maulana yusof bin maulana ilyas kandahlawi)
 (maulana harun bin maulana yusof kandahlawi dan maulana saad bin maulana harun kandahlawi)

(muhaddith kabir maulana zakariyya bin maulana yahya kandahlawi)

(maulana hadratji inamul hasan kandahlawi)
(maulana zubair bin maulana inamul hasan kandahlawi)



                                               
Sekian buat kali ini,
Dr pakar sakit Iman,
khanndaie@blogspot.com


6 comments:

  1. salam... di kitab mana ada tulis salasilah keluarga Hadrat? boleh beritahu kitabnye tak..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anta akan dapat maklumat ni dari khadam hazrat syaikhul du'at akabiren maulana saad di nizamuddin....mereka myimpan byk maklumat..sesuai untuk mereka yg nak buat kajian..mereka ada hitam putih n bukan ckp kosong,,,

      Delete
    2. boleh rujuk kitab sejarah hidup maulana ilyas di karang oleh syeikh abu hasan ali an-nadwi,rujuk kitab runtunya sebuah tamadun-syeikh nur hakim,history of mughal-john f.richard,rujuk kitab al-muqarranah-asri yusof....

      Delete
  2. tuan saya nk share kenyataan ni kt fb mcm mana?? satu perkara yg ummat kena tau ni

    ReplyDelete
  3. Abu bakar r.a bukan dr bani tamim, abu bakar dr keturunan bani toyyim.

    ReplyDelete
  4. Kena perbetulkan ni..jangan taksub sangat..taksub menjauhkan kita dari kebenaran..tetapi ilmu akan mendekatkan kita dengan kebenaran..insyaAllah...mana ada Abu bakar r.a keturunan bani tamim..Abu bakar r.aadalah dari keturunan bani taim, bani taim@ tayim adalah salah satu dari pecahan puak2 Quraisy. Bani tamim takde kena mengena dengan quraisy dari segi darah dan keturunan..dibawah saya listkan 11 bani utama yg terbentuk dibawah keturunan quraisy..termasuk sub ketrunan menjadikannya 14..termasuk didalamnya adalah urutan ke 10 Abu bakar r.a dari keturunan bani taym..


    1. Banu Abd-al-dar
    2. Banu Abd Manaf
    3. Banu Nawfal
    4. Banu Muttalib
    5. Banu Hashim — kelompok Rasulullah
    6. Banu Abd Shams — keturunan dr Banu Abd Manaf, bersaudara dgn Banu Umayyah.
    7. Banu Umayyah — keturunan Banu Abd Shams, kelompok Abu Sufyan and Uthman ibn Affan
    8. Banu Makhzum — keturunan Quraysh, Khalid ibn al-Walid
    9. Banu Zuhrah — keturunan Quraysh, Sa'ad ibn Abi Waqqas
    10. Banu Taym — keturunan Quraysh, Abu Bakr
    11. Banu Adi — keturunan Quraysh, Umar ibn al-Khattab
    12. Banu Asad (Quraysh) — keturunan Quraysh, Abd-Allah ibn al-Zubayr dan Khadijah
    13. Banu Jumah — keturunanf Quraysh
    14. Banu Sahm — keturunanf Quraysh, Amr ibn al-As

    sementara .bani tamim adalah puak yang bermula dari Tamim bin Mowr bin Ed bin Amr bin Elia bin mudar bin Nizar bin Adnan bin Ismail a.s bin Ibrahim a.s. Khabab al alarat r.a adalah salah seorang sahabat nabi saw dari bani Tamim. Tokoh2 dari keturunan Bani Tamim :
    1. Talhah Sahabat Nabi Muhammad s.a.w
    2. Khabbab ibn al-Aratt - Sahabat Nabi Muhammad s.a.w
    3. Ahnaf bin Qais sahabat Umar ibn al-Khattab
    4. Jarir seorang penyair Arab klasik.
    5. Al-Farazdaq - penyair Arab klasik
    6. Hurr bin Yazid Tamimi - sahabat Imam Hussain.
    7. Muhammad ibn Abd al-Wahhab (1703-1792 ) (gerakan membasmi syirik dan bidaah)
    8. Abd-Allah ibn Ibadh - pengasas mazhab Ibadi
    9. Talib al-Suhail (d. 1994 TM) - pemimpin puak Iraq
    10. Ibn 'Uthaymīn (d. 2001 TM) - ulama Islam Arab
    11. Al Thani - dinasti pemerintah Qatar
    12. Bahrain Al Khater - keluarga diraja timur tengah terutamanya di Qatar , Arab Saudi , dan Bahrain
    13. Al Said - dinasti pemerintah Kesultanan Oman
    14. Aal Al-Sheikh - dinasti yang memerintah Arab Saudi
    15 Mufti Shaikh Awadh Alhami pemimpin keluarga الهامي, tokoh sejarah di Jordan

    kalau salah tolong betulkan..

    ReplyDelete