Thursday 21 June 2012

Aku kEluAr di kemboja....

AKU DAN  BUMI KEMBOJA

 (MARKAZ PRIK PRA,PNOM PENH)



(IJTIMA' PHUMTRIA,KAMPONG CHAM KEMBOJA)

Selepas membaca article brader azhar jaafar
jazbah aku naik,azam aku kuat untuk keluar di jalan ALLAH...alhamdulillah,semasa usaha ATAS jorh zon2 di malaysia april-may 2010..jemaah sebelum jorh di keluarkan begitu banyak...
aku pun melibatkan diri dan mengisi borang tafakut...
dalam ht,saya nak g kemboja...nak kemboja gak...
(macam gedik je)..heeeeheee..
walhal tu smua urusan ALLAH..kte cuma mgharap...
awal april 2010 ALMARHUM Bhai khalid saheb,telah beri bayan hidayat dan doa...
jemaah kami di hantar ke bangkok 20 hari dan kemboja 20 hari untuk usaha atas IJTIMA PHUMTREA
iaitu di kampong cham,satu daerah bangsa melayu champa di kemboja...
tempat Ustaz sulaiman(AMER SAP besar kemboja)
 & 
imam sulaiman marrie(Imam besar MARKAZ YALA yg makmum beribu2 org tu)


(mahluk ni namanyer "tuptup"...mcm kat bgladeh je..)

(kami baru sampai di markaz prik pra)

amer sahab kami ialah Haji Sulaiman syura perlis...mmg sporting..hehee..jemaah kami dalam 9 orang..alhamdulillah semua satu hati..

BETOL KE,KELUAR DI KEMBOJA MUJAHADAH???

keluar di kemboja ni mmg mujahadah..tp tak sepayah PERJALANAN KE TABUK....
Kemboja adalah sebuah negara miskin..tapi kerajaan nyer bodoh giler kurang cerdik sb gne dollar amerika walhal rakyat miskin..lemau tol....peminta sedekah buddha bersepah..sami buddha pun bersepah tp dy suka tabligh sb katanya tabligh bawa aman n damai...penduduk Islam nya ada lebih kurang 
700 ribu orang menurut 
Maulana Abdus Sami'(Tenaga pengajar madrasah prik pra,cwgn seri petaling kat kemboja)
di kemboja,siapa2 yg boleh ckp melayu,dia lah ustaz sb 
nak tolong bacakan ta'lim(cetakan dlm bhse kemboja kurang)
nak baca khutbah(teks khutbah dtg dr negeri aku laahh,,Johor..cam ne leh smpai sne??)
nak bace kitab2 pondok n byk lagi..

orang kemboja peramah n xsuka tunjuk yg dia miskin n berhajat pada mahluk...kami pernah hidangkan daging kurma..mereka makan mcm bese mcm dah hr2 makan daging,walhal setaun 2 kali je..
ni lah sifat mulia org kemboja...budak2 muda dia suka dgr lagu rock kapak,walhal haram lgsung tak faham..heee
kampung dia lebih kurang malaysia lahh...
masak mujahadah sikit,kene guna dapur kayu..
amer aku kata "ustaz,kalau ustaz nak tahu,inilah malaysia tahun 60 an..
jalan2 maseh belum tar..perempuan2 dia pun mcm kampung2 sikit..cantik ke???
bese2 je mcm org malaysia..sb tu aku tak terkesan ..heehee..tp mudah sgt kalo nk kwen..dy bg senang2 je kalo org malaysia ni...
kalau kt kampung dia,selang selang,rumah kafir n rumah Islam..SI kafir muka mcm melayu kita..
kat kampung2 mesti ade sorang mutarjim melayu yg mereka pggl TUAN (cikgu) ataupun ade yg di pggl  ustaz..
kami mghadiri ijtima phum tria..lebih kurang 6ribu umat yg hadir..
betol2 tepi sungai mekong
(dulu tgktn 1 ade blaja dlm sejarah,rupenyer Allah nk hntar aku)

(Ijtima kemboja,pak chechep bagi bayan)
 tunggu ferry nak melintas sg mekong sb ijtima kt seberang
parking moto

 sg mekong senjakala..nmpk tak dyorang tgah mandi???dalam kott..

 rumah orang vietnam yg tgl di kemboja,atas sampan je,,kesian sgt

 dyorang masak nasi masa ijtima

 rakyat kemboja susah,kesian sgt..naik "tuptup" pun kongsi ramai2,
kami naik 2 org je...

 ni dia nasi dah siap masak..syukurlah kte lahir di malaysia

 menyusuri Sg mekong
 tengah tunggu feri harga rm1.50 je..hehee

 bersama org markaz jitra

 nak pg jalan2 pasar raya dgn ustaz2 n fikirman2(fikirman pun nak shopping gak)...

 basikal fixxi versi kemboja

 nak pg sekolah ke dik???

  karkun malaysia tegah keluar pun boleh keluar lg (shopping)...gelak2 abu jahal tgk..

 di pasaraya..bersama maulana rahman,madrasah choras,pendang bershopping..heehe

inilah pasaraya yg aku pegi..kemboja terkenal dgn emas n batu permata yg murah


JEMAAH kami di putus untuk keluar ke kampong som n kohkong...perjalanan dr pnom penh sejauh 200km naik van o.k K.O..heeehee....
 bandar pnom penh

 ni lah nk ke kampong som

air susah nk dpt..setiap masjid ade tasik kecik ni.. 

 sawah kering sb musim panas

 kampung som

 mahluk ni katanya leh naik sampai seratus org kalau rapat2....kteorang naik 9 org je,,,haaa

 abg kita tgah tawajuh pikiaq umat tu..

amer sap saya sedang masak

Usaha di sini sgt maju...hasil datangnya jemaah baba yusof khan(amer thailand berjumpa mufti sulaiman..maka mufti sulaiman meletakkan jawatan sebagai mufti n terjun dalam dakawah..hampir 70% wat usaha tabligh hasil korban 2 orang iaitu ustaz sulaiman n haji arifin..2 insan ni sgt di benci oleh golongan wahabi yg hanya 15 % kerana di sebabkan 2 org ini,tabligh mguasai 1 kemboja,setiap masjid ade amal masjid nabawi...kecuali masjid wahabi..syiah 5% je n selebihnya org bese2..
ganja mende biasa di sini..jgn heran..hehee..di sebabkan dlm jemaah tu,aku seorang je keluaran madrasah..maka aku di putus untuk ziarah n beri nasehat kepada student2 madrasah terdekat..
aku telah di bawa oleh seorang mahasiswa bernama savi yi(syafie)....
kehidupannya miskin tetapi sgt cintakan dakwah walopun pakaian dy maseh mcm mahasiswa malaysia,,kami pergi ke madrasah zainal abidin,satu madrasah karkun yg sgt terkenal di kemboja..mudir dia bernama ustaz zainal abidin,penentang wahabi terkenal di kemboja dan orang kuat dakwah..
teperanjatnyer bile aku smpai di sana,melihat madrsah mereka..musim panas terik tak mcm malaysia (malaysia panas cap ayam je) ,kipas tak de,asrama mereka pulak berdindingkan zing atap rumah n bukan dari batu..sebak rase hati,syukur rase diri ini..
pelajar dikumpulkan dan aku pun beri nasihat dan taskel setaun selepas tamat alim..semua bgn bagi name azam setaun di jalan Allah setelah tamat..
kehidupan di kemboja bg aku sgt adventure...curent satu hari ade sejam je..jadi kalau ade kipas pun xde makna sb karen xde..
kadang2 mutarjim xde..dyorang main terjemah je..asalkan 6 sifat,,hehee
mase tamat,kami balik semula ke markaz pnom penh..

 inilah madrasah markaz kemboja,cawangan seri petaling..2 orang ustaz malaysia mengajar sini


inilah suasana dalam markaz..sebelum tangguh,aku telah di putuskan untuk bayan markaz...(padahal aku baru nak belajar dari orang kemboja yg lagi besar korbannyer)..amer sap da putus...hhmmm..taat je lah..
orang lama kemboja suka sgt orang malaysia bayan,dia kata orang malaysia asbab mereka dapat hdyt..orang malaysia bnyk korban..fikir org muda dia pun tinggi...bayan di sampaikan dalam bahasa melayu,dan di terjemahkan dalam bahsa kemboja...aku pun tak tahu nak bayan apa sb xsedia,
jadi aku cuma cerita apa yang aku dengar hazrat prof. Abdur rahman nizammudin bayan untuk usaha atas ijtima nilai...
inilah lebih kurang pengalaman aku pertama kali keluar negara jiran...alhamdulillah..

(flight dah tunggu..ehehe.bye2 aweks ku di kemboja,jumpa lg insy)

MOGA-MOGA,ENTRY KALI INI,MENAIKKAN JAZBAH ORANG MALAYSIA UNTUK TAMBAH KORBAN LAGI...AMIN.....


SEKIAN BUAT KALI INI,
DR PAKAR SAKIT IMAN,
khanndaie@blogspot.com

4 comments:

  1. Sy penah jd mutarjim mutakalim dan bayan sedara myanmar dan urdu ust.. Hehe. Selamba jer..padahal x paham pon. Huhu

    ReplyDelete
  2. biasalah tu..karkun ni boleh terjemah mcm2 bahasa sampai org kampong jadi pening,bila masa dia belajar bahasa tu..padahal aku tengok dia bukan pg sekolah pun..hebatnya tabligh..ehehehehe

    ReplyDelete