Thursday 16 August 2012

AS-SHAHID CIKGU ZAKI TERKORBAN KETIKA BERDAKWAH....



 
"USAHA DAKWAH TAK TERLEPAS DARI PUJI DAN KEJI"

SEMASA AKU KECIK DULU, WAKTU KELUAR BERTABLIGH, AKU SELALU DENGAR CERITA PASAL CIKGU ZAKI...PAKCIK-PAKCIK TABLIGH KATA, DIA SHAHID DI FILIPIHNE SHAHID DI TEMBAK DAN DI MAQAMKAN DI FILIPHINE...TAK SILAP AKU NAMA MARKAZ YG DI BINA SELEPAS KESHAHIDAN CIKGU ZAKI NI IALAH MARKAZ DI MARAWI CITY..

ORANG-ORANG YG PERNAH SAMPAI SANA KATA, KUBURNYA BERBAU WANGI....CIKGU ZAKI IALAH SEORANG YG KUAT KORBAN DAN ISTIQOMAH KELUAR 40 HARI SETIAP KALI 15 SYABAN....SEMOGA ALLAH TERIMA AKU DALAM KERJA AGAMA NI BAGAIMANA DIA TELAH MENERIMA ORANG-ORANG YG DIA TELAH TERIMA...DI DUNIA LAGI TELAH DI BERI KEMULIAAN,DI AKHIRAT LEBIH-LEBIH LAGI...

TENGAH AKU SEARCH NAK CARI BAHAN UNTUK KERTAS PROJEK AKU,TETIBA ALLAH JUMPAKAN AKU DENGAN BLOG YG MENGISAHKAN TENTANG CIKGU ZAKI YG SELAMA NI AKU DENGAR...SAJA AKU NAK KONGSIKAN DI SINI APA yg AKU BACA PENGALAMAN DARI PENULIS BLOG http://inijalanku.wordpress.com

"Asy-Syahid Cikgu Zaki Tabligh 1981"

Nama Cikgu Zaki dari jemaah 
Tabligh sering saya dengar 
sehingga saya bercita-cita untuk
 bertemu dengan beliau. Akhirnya
 Allah memakbulkan hasrat ini
 apabila saya berpeluang 
bertemunya buat kali pertama dan
 terakhir di Surau Hitam,
 Ampangan, Seremban sekitar tahun
 1981, salah satu tempat tumpuan
 jemaah Tabligh ketika itu.
 Beliau adalah seorang guru MRSM
 Kota Bhara, kemudian MRSM/Kolej
 Mara Seremban, dibidang Kimia,
 mendapat ijazah sains di United
 Kingdom. Raut wajahnya yang
 manis dan bersih, susuk badan
 yang tinggi lampai, lilitan 
serban dan baju ala Tablighnya
 yang bersih dan kemas cukup
 membuat pemuda yang ghairah
 Islam seperti saya mencintainya
 di jalan Allah dan ingin menimba
 pengalaman darinya. Usahanya
 yang gigih dalam menyampaikan
 hadis-hadis mengenai kelebihan
 atau fadhilat solat, zakat,
 puasa, zikir, haji dan kisah-
kisah para Sahabat disamping
 mengajak dan melatih para 
pelajar untuk keluar menyertai
 rombongan-rombongan Tabligh
 berjaya menjadikan MRSM Kota 
Bharu ketika itu sebagai MRSM
 Tabligh. Bahkan pelajar di sana
 yang telah tamat SPM dan
 bertebaran ke MRSM Kulim, 
MRSM-MRSM lain dan IPT dapat juga
 mengesani dan mewarnai kesedaran
 Islam di tempat-tempat yang baru tersebut.
Pada tahun 1981, dari MRSM
 Kuantan saya pernah membuat
 kunjungan ke MRSM Kota Bharu,
 tempat beliau mengajar dan 
berdakwah. Setelah berkenalan
 dengan beberapa kepimpinan
 pelajar di sana, saya turut
 bersama mereka membuat ghasy
 (pergi bilik ke bilik berdakwah)
 mengajak setiap pelajar
 menunaikan solat berjemaah di
 surau, sama seperti yang
 dilakukan oleh jemaah Tabligh
 dari rumah ke rumah dalam
 masyarakat. Kesan dari ghasy
 yang dilakukan dengan penuh
 sabar dan berterusan sepanjang
 tahun oleh mereka, surau MRSM 
Kota Bharu ketika itu dikira
 paling ramai jemaah suraunya
 berbanding MRSM-MRSM lain
 dizaman tersebut.
Ketika saya di Australia sekitar
 tahun 1985, berita yang di
 impikan oleh setiap pendakwah
 yang ikhlas di jalan Allah tiba
 kepada saya. Cikgu Zaki telah
 kembali ke Rahmatullah setelah
 syahid ditembak oleh tentera
 Filipina Kristian ketika 
berdakwah di Selatan Mindanao
 bersama dengan seorang temannya.
 Mereka berdua dikebumikan di
 sana. Semoga Allah swt 
mengurniakan pahala Syahid kepada 
mereka, memasukkan mereka ke 
SyurgaNya tanpa Hisab, menanam
 kesabaran kepada isteri dan
 anak-anak mereka dan mempertemukan kita dan beliau di
 Syurga Firdaus bersama dengan
 para Nabi-nabi, Siddiqiin,
 Syuhadak dan Solihin. Merekalah
 sebaik-baik teman di Akhirat
 kelak.


HAZRAT ASATIZAH DAURATUL HADIS MADRASAH
MIFTAHUL ULOOM,MARKAZ SERI PETALING





sekian buat kali ini,
DR PAKAR SAKIT IMAN,
khanndaie@blogspot.com

1 comment:

  1. Assalam... saya pon rasa amat rindu. Cikgu zaki allahyarham as syahid. Guru, pembimbing, pengasuh, daei.. berair air mata ini. Rasa amat rindu. 2 tahun bersama beliau d mrsmkb. 1 tahun d mrsm jln green seremban. Bersama khuruj 40hari d yala d tahun2 1978. Suaranya, renungannya, matanya, lesung pipitnya, tazkirohnya, kesungguhannya, akhlaknya... jadi sumber inspirasi kawan2....

    ReplyDelete