Saturday 21 July 2012

ULAMA' berani???

Abu Hasan merupakan seorang ulama’ Sufi yang hidup pada sekitar abad keempat Hijrah atau kesepuluh Masihi. Ketua negara ketika itu ialah Ahmad Ibnu Thulun, seorang yang amat zalim. 

Ahmad telah membunuh seramai 18,000 orang dengan cara tidak memberi mereka makan dan minum. Setelah melihat kezaliman yang begitu teruk, Abu Hasan teringat akan pesanan Nabi Muhammad yang bermaksud, ‘Jihad yang paling utama adalah mengatakan kebenaran di depan penguasa yang zalim’.

Apabila teringatkan kata-kata Nabi itu, secara tiba-tiba semangat Abu Hasan melonjak. Tanpa merasa takut atau gerun, dia menemui Ahmad Ibnu Thulun lalu berkata, “Engkau telah menzalimi rakyat.”

Ahmad menjadi teramat marah mendengar kata-kata itu. Dia segera menangkap Abu Hasan dan memenjarakannya. Di dalam tahanan, seekor singa yang kelaparan dilepaskan bagi menamatkan riwayat Abu Hasan. Singa itu maju selangkah dan mundur, mendengus dan kemudian diam. Kemudian binatang buas itu menundukkan kepalanya sambil mendekati Abu Hasan dan menciumnya. Setelah itu ia pergi dengan tenang meninggalkan Abu Hasan.




Ahmad Ibnu Thulun menyaksikan peristiwa itu dengan berdebar. Dia tiba-tiba tersentak dari tempat duduknya apabila singa itu tiba-tiba memandangnya dengan tajam. Orang-orang yang menyaksikan peristiwa yang mengerikan itu merasa kagum dan hormat kepada Abu Hasan, dan mereka pun bertakbir beramai-ramai. Setelah Ahmad Ibnu Thulun menyaksikan peristiwa ajaib itu, dia segera memanggil Abu Hasan dan menyoalnya.

“Cuba kau ceritakan kepadaku apakah yang engkau fikirkan ketika singa itu mendekatimu. Engkau tidak sedikitpun melihat atau peduli kepadanya,” dia bertanya.

Abu Hasan menjawab, “Saya hanya memikirkan tentang air liurnya apabila singa itu menyentuh saya nanti. Apakah ia suci ataupun najis?”

“Apakah engkau tidak takut kepada singa?” 

“Tidak, kerana Allah telah melindungiku dari kejahatannya,” jawab Abu Hasan dengan tenang.











sekian buat kali ini,
dr pakar sakit iman,
khanndaie@blogspot.com

No comments:

Post a Comment