Monday 9 July 2012

KENANGAN jadi rahaba.....mALUnyer..

RAHABA: PENUNJUK JALAN/TUKANG ERI SALAM RUMAH KE RUMAH
GASH: DAKWAH& ZIARAH RUMAH KE RUMAH
JOSH: SEMANGAT DAKWAH YG MELAMPAU-LAMPAU
MAHALLA: TEMPAT DI DIRIKAN SOLAT JEMAAH IAITU KAMPUNG SENDIRI
AMER SAP: KETUA JEMAAH
TAQRER: MAJLIS MENCERITAKAN KEBESARAN ALLAH,KISAH-KISAH NABI 
                 DAN AKHIRAT



T
eringat masa aku awal-awal buat usaha dakwah dulu, masa tu aku baru naik sekolah menengah...masa tu memang 
tengah jaws "josh"(bersemangat jerung).. 
satu hari ade jemaah dari Penang datang mahalla aku di KAMPUNG TANJUNG GENTING, jemaah Syeikh Karim Gelugor... aku bawa amer sap jumpa orang tanggungjawab kampung dan orang tanggungjawab surau..kat kampung tu aku dan ade sorang pak cik ni nama PAK ALI JANGGUT je karkun.....biasanya pak ali janggut tu je lah jadi rahaba jemaah waktu gash(ziarah rumah ke rumah)....


SUMPAH....saya bukan pak ali janggut!!!

Hari dah senja, jemaah tunggu pak ali, pak ali janggut entah pergi mana...
sepanjang aku ikut gash dari umur 10 tahun, tak pernah sekalipun aku jadi rahaba...biasalah budak lagi...ikut gash pun jarang-jarang dapat jemaah luar..asyik kene dengar taqrer je...
hampeh betuiiii!!!!(pakcik tu dahlah tahu kisah nabi ibrahim je,ayat dia sama je tiap kali taqrer..hehehe)
maka di sebabkan pak ali jangguttsss xdatang..aku di minta amer sap untuk jadi raba rahaba...
saya tak reti amer sap.....saya tak pernah pun jadi rahaba...
 padahal dalam hati aku kata "yes"..dapatpun aku jadi orang yg xsesat di padang mahsyar sebab tu
kelebihan rahaba ni.....segala skilsszz yg di ajar masa adab gash aku ingat betul2..dalam hati kata
"eleh,senang je..xsusah pun,lgpun kampung aku"

rupanya jadi rahaba TAK SEMUDAH yg aku sangka...
sampai di rumah pertama,keluar pakcik...
pakcik-pakcik sini semua kenal aku sebab rekod nakal 
dalam kampung masih di kenang...hehee....jadi diorang okay je lah sebab dah kenal aku n tengok aku pulak dah berjubah berserban....suka lah pakcik-pakcik tengok...

bila sampai rumah keDUA....
keluar makcik....alamak!!!apa patot aku cakap ni...sepatotnyer kalau dalam adab gash,
kalau keluar makcik,
kita kena tanya,"makcik,pakcik ada kat rumah tak,nak jumpa pakcik sekejap boleh???"
TAPI
bila keluar je makcik tu,aku terkelu lidah..boleh aku tersilap cakap...(dah taqdir,ALLAH nak islah aku)
aku cakap kat makcik tu...
PAKCIK,MAKCIK ADA TAK?NAK JUMPA MAKCIK SEKEJAP....
pergghhhh..teperanjat makcik tu..SEJAK BILA DIA JADI PAKCIK...
amer sap pun cepat-cepat tolong betulkan...

agak-agak u all...i ni pakcik ke makcik?????



masa tu aku tak tahu lah nak letak mana muka..memang malu sangat..boleh aku panggil makcik tu pakcik...Hahahahaaa....
memang memalukan betol...selepas pada tu aku tak pernah lagi merelakan diri jadi rahaba mana-mana jemaah sehinggalah aku keluar 40 hari masa aku tingkatan 3...barulah aku jadi rahaba semula,,,,
betul orang kata...kerja dakwah ni...setakat cakap mudah lah..
kalau terjun dalam medan.....BARU HANG TAU!!!MUDAH ke SUSAH.....
KERJA DAKWAH NI MEMANG adventure..
aku suka betol mende yg adventure ni tapi
tak de lah melampau sgt sampai nak climbing...tu kerja bodoh..heeeehhee...
kenangan ni memang tak dapat aku lupakan hingga ke hari ini.....
jadi kenangan n sejarah dalam hidop aku kot...

malunyer i....TUHAN je yg tahu....hhheee






sekian buat kali ini,
DR PAKAR SAKIT IMAN,
khanndaie@blogspot.com

3 comments:

  1. Serius lawak! Senyum tak habis lagi masa taip ni. Heh.

    Kampung Tanjung Genting tu kat Johor kan? Abah saya pernah keluar kat Johor dulu, tapi tak ingat tahun bila. Ntah-ntah satu jemaah dengan Sheikh Karim Gelugor tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayah puan dari penang juga ke?jemaah syeikh karim ni dlm 10 tahun yg lalu...kirim salam pd ayah puan,bgtahu org kampung tanjung genting kirim salam..

      Delete
  2. HAHAHAHAHAHAHA!!! nk pecah prot aku..ahahahahaha!!!

    ReplyDelete